آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی




8/13/2016 11:51:28 AM


آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی
ماده۱ـ وزارت امورخارجه و نمایندگی¬های استانی آن در داخل کشور و نمایندگی¬های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند اسناد و مدارکی را که صدور و یا تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیتشان تنظیم شده و در حوزه مأموریت آنها می¬باشد، طبق این آیین¬نامه و سایر مقررات مربوط صادر و یا تصدیق نمایند. مدارک صادره و یا اسناد تصدیق شده باید در دفاتر مخصوص و یا در نرم¬افزار رایانه¬ای مربوط ثبت گردد و دسترسی به سوابق با رعایت سایر قوانین و مقررات و موارد ایمنی و حفاظتی امکان¬پذیر باشد.
ماده۲ـ نرخ تعرفه خدمات کنسولی بر اساس جداول شماره (۱) و (۲) و (۳) پیوست این آیین¬نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین و به میزان وجه دریافتی بابت خدمات یادشده، روی اصل سند و یا مدرک، نقش تمبر می¬شود. در مواردی که وزارت امور خارجه تشخیص دهد، می¬توان از تأییدیه رایانه¬ای استفاده نمود، اسناد و مدارک بدون نقش تمبر و یا بدون تأییدیه رایانه‏ای فاقد اعتبار خواهد بود.
تبصره ـ وزارت امورخارجه موظف است از اتباع خارجه که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارند در قبال صدور انواع روادید، بهای آن را دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور (نزد خزانه¬داری کل کشور) واریز نماید. بهای انواع روادید و معافیت‏های آن بر اساس منافع ملی و با توجه به تعهدات و عرف بین‏المللی، روابط فی ما بین دو کشور، رعایت عمل متقابل و موقعیت افراد توسط وزارت امورخارجه تعیین می‏شود.
ماده۳ـ صدور مدارک و تصدیق اسناد و اوراق در خارج از کشور فقط در صلاحیت نمایندگی¬های سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارمندان رسمی وزارت امور خارجه انجام خواهد شد. نام، نام خانوادگی، سمت، امضای کارمند رسمی و مهر معتبر نمایندگی باید در ذیل مدرک، سند یا ورقه درج شود.
ماده۴ـ مبلغ تعرفه تعیین شده به پول محل و سایر ارزهای بین‏‌المللی معتبر تسعیر، محاسبه و وصول می‌شود.
ماده۵ ـ تسعیر مبالغ مندرج در جداول پیوست این آیین¬نامه به سایر ارزها، تابع شرایط محل و بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت امورخارجه به نمایندگی¬های جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می¬شود.
ماده۶ ـ تصدیق اعتبار کلیه اسناد و مدارک تنظیم شده در خارج از کشور که طبق قوانین و مقررات منوط به تصدیق نمایندگی‏های سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می¬باشد باید ظرف پنج روز انجام شود.
ماده۷ـ در مواردی که تعرفه باید به تناسب ماه یا سال دریافت شود کسر ماه یا سال، یک ماه یا یک سال تمام محسوب می‏شود.
ماده۸ ـ اگر در یک صفحه، اسناد مختلفی درج شده باشد، از هر سند تعرفه جداگانه اخذ خواهد شد.
ماده۹ـ اسناد، مدارک و اوراق زیر از پرداخت تعرفه خدمات کنسولی معاف می¬باشند و حسب مورد تصدیق، تأیید یا صدور آنها به صورت رایگان انجام می¬شود. این امر روی اسناد تصدیق شده و رونوشت¬ها (یا تصاویری) که بایگانی خواهد شد و یا مدارک صادره با مرکب قرمز و با عبارت: «به استناد بند.... ماده (۹) آیین¬نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی رایگان انجام شد» و همچنین درستون مبلغ در نرم¬افزار مربوط عبارت (رایگان) درج می¬گردد:
الف ـ تصدیق اسناد و صدور مدارک اتباع ایران که عدم استطاعت مالی آنان با ارایه مدارک لازم نزد رییس نمایندگی محرز شده باشد. مانند در راه ماندگان، بازداشت¬شدگان، زندانیان، اخراج¬شدگان و موارد مشابه.
تبصره ـ اصل یا رونوشت مصدق مدارک موید عدم استطاعت مالی که دستور کتبی رییس نمایندگی بر روی آن درج شده است باید به نسخه بایگانی سند تصدیق شده پیوست و در سوابق کنسولی نگهداری شود.
ب ـ تصدیق اسناد و مدارک مقاطع مختلف تحصیلی اتباع ایران در خارج از کشور.
پ ـ تصدیق اسناد و مدارک پزشکی بیماران ایرانی در خارج از کشور.
ت ـ تأیید ترجمه گواهی فوت اتباع ایرانی که توسط مقامات خارجی صادر شده باشد.
ث ـ تصدیق اسناد مراکز خیریه ایران در امور مربوط به خود آنها و هرگونه کالاهای اهدایی به این مراکز.
ج ـ تصدیق اسناد نمایندگان خارجی مقیم ایران که از معافیت سیاسی بهره¬مند هستند. در صورتی که موضوع تصدیق یا اقدام مربوط به شخص یا خانواده بلافصل آنها باشد به شرط عمل متقابل.
چ ـ تصدیق اسناد مربوط به ماترک افراد نیروهای مسلح و کارمندان رسمی کشور که در راه انجام وظیفه به دلیل حادثه در خارج از کشور فوت نموده باشند.
ح ـ تصدیق اسنادی که به موجب پیمان¬های بین¬المللی از پرداخت وجه معاف شناخته شده باشند.
خ ـ تصدیق اسنادی که به تصدیق وزارت امور خارجه یا نمایندگی‏های سیاسی، کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور رسیده و تعرفه آن دریافت شده است.
د ـ تصدیق امضا (ذیل وکالتنامه یا رضایت¬نامه) مامورین رسمی ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همسران آنها برای یک بار در هر سال شمسی و به تشخیص رییس نمایندگی.
ماده۱۰ـ هرگاه در اخذ تعرفه خدمات کنسولی و نقش تمبر خلافی ملاحظه شود یا چنانچه از طرف اشخاص یا مقامات ذی‌نفع شکایتی به عمل آید به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:
الف ـ اگر متصدی کمتر از میزان تعرفه وجه دریافت کرده باشد، مراتب کتباً به وی اخطار و در صورت تعمد، با متخلف یا متخلفین مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.
ب ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت و به حساب درآمد واریز کرده باشد، ضمن اخطار کتبی به متخلف، مابه‏التفاوت از حساب درآمد و یا با رعایت ماده (۴۹) قانون محاسبات عمومی کشور از محل درآمد عمومی به شخص و یا قائم مقام ذی‌نفع مسترد می¬گردد و در صورت تکرار مطابق قوانین و مقررات با متخلف یا متخلفین برخورد خواهد شد.
پ ـ اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت کند ولی کمتر از میزان دریافتی نقش تمبر و یا در تأییدیه رایانه¬ای درج و یا به بخش ذی¬ربط کمتر اعلام نماید مطابق قوانین و مقررات تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.
ماده۱۱ـ در ترجمه مدارک، هر صفحه عبارت از بیست و پنج سطر و هر سطر به طور متوسط دارای پانزده کلمه است. برای کمتر از بیست و پنج سطر تعرفه کامل یک صفحه دریافت می¬شود.
ماده۱۲ـ تعرفه تأیید کلیه نسخه‌های اصلی هر سند برابر نرخ تعیین شده در جداول و تعرفه رونوشت یا کپی اسناد و مدارک ده درصد (۱۰%) مبلغ تعرفه نسخه اصلی تأیید شده همان سند در خارج از کشور خواهد بود.
ماده۱۳ـ هرگاه کشور خارجی اضافه بر مبالغ مذکور در این تعرفه وجهی از اتباع ایران دریافت نماید، وزارت امورخارجه مجاز است با اتباع آن کشور عمل متقابل نماید.
ماده۱۴ـ دستورالعمل¬های مورد نیاز درخصوص چگونگی اجرای این آیین¬نامه در صورت لزوم توسط وزارت امور خارجه تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۱۵ ـ تصویب¬نامه شماره ۱۴۱۶۹۹/ت۳۴۴۰۵هـ مورخ ۱۳۸۶/۹/۴ با اصلاحات بعدی لغو می¬شود.
معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری